Sabtu, 14 Mei 2011

ADA BEZA KE ???

Apa bezanya ?
.
.
.

ANTARA ...
Perempuan² yang berpakaian tetapi seperti bertelanjang ....
 
 DENGAN .....
.
.
.

Perempuan² yang bertelanjang tetapi seperti berpakaian ...



Sekali pandang, kedua² keadaan hampir serupa, satu pihak meletakkan lapisan kain di atas kulit mereka manakala satu pihak lagi meletakkan lapisan cat di atas kulit mereka. Tak ada bezanya antara melapisi kulit dengan kain atau melapisi kulit dengan cat, semuanya  menampakkan bentuk rupa badan, di mana lekuk, di mana bonjol..., semua nampak jelas.
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈


Malangnya, wanita² Muslim juga turut terikut²  dengan cara berpakaian  seperti perempuan² kafir, berpakaian sendat, singkat  dan ketat .Walau pun sesetengah wanita muslim bertudung tapi masih  berpakaian yang amat ketat dan sendat, hingga kelihatan hampir serupa bertelanjang.
 
Adakah mereka merasakan sudah memadai dengan berpakaian demikian dan telah memenuhi tuntutan menutup aurat ? 

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda, "Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni Neraka yang belum lagi aku melihat mereka. 
Pertama, golongan (penguasa) yang mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor Iembu yang digunakan untuk memukul orang. 
Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang, berlenggang lenggok waktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala mereka (sanggul di atas kepala mereka) bagaikan bonggol (goh) unta yang senget. Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga itu sudah tercium dari perjalanan yang sangat jauh daripadanya" .

(HR Ahmad dan Muslim)




Wahai perempuan² Islam, tutuplah auratmu dengan sempurna, supaya kamu terhindar dari api neraka dan menghindari lelaki dari memandang auratmu ....
 .... Wahai lelaki² Islam, suruhlah isteri²mu, anak² perempuanmu menutup aurat dengan sempurna supaya kamu tidak menjadi lelaki dayus, sesungguhnya lelaki dayus tidak akan dapat mencium bau syurga . 

Wallahua'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan