Jumaat, 20 Mei 2011

Teknologi Yang Merugikan Umat Islam

Teknologi moden dan canggih dikatakan banyak membantu umat Islam dalam kehidupan harian dan dalam penyebaran dakwah Islam kepada masyarakat.
Sebaliknya ramai yang tidak menyedari, teknologi yang dikatakan banyak membantu itu sebenarnya banyak juga yang merugikan umat Islam.

Contoh : Sistem Pembesar Suara.

Banyak digunakan di masjid² atau surau² bagi tujuan azan, kuliah atau khutbah. Alat pembesar suara dikatakan bermanafaat bila azan dapat didengari dari jarak yang lebih jauh dan lebih kuat .

Apa yang rugi?

Rasulullah mengajar, apabila hendak melaungkan azan, muazzin disunatkan naiklah ke tempat yang tinggi dan disunatkan pula bila azan, memalingkan ke kanan dan ke kiri supaya azan dapat didengari  dari semua arah.
Bila alat pembesar suara digunakan, muazzin hanya melaungkan azan di  sebuah bilik kecil dalam masjid atau surau tanpa perlu ke tempat tinggi. Muazzin telah terlepas pahala sunat dalam perkara melaungkan azan tadi.

Kemudian, Imam memimpin solat jemaah dengan memakai alat mikrofon dan setiap bacaan  Imam dapat didengari dengan lantang di setiap penjuru masjid, malah hingga ke luar masjid pun dapat didengari .

Selepas itu, giliran ustaz pula untuk menyampaikan kuliah. Ustaz pun menggunakan alat mikrofon juga semasa menyampaikan kuliah dan kuliah ustaz dapat didengari di seluruh ruang masjid hinggalah ke luar masjid pun dapat didengari kuliah ustaz. Bila kuliah dapat didengari dimana saja, ahli jemaah boleh mengikuti kuliah ustaz di mana saja, di sudut belakang masjid, di tangga masjid, hatta di tempat meletak kereta sekali pun masih dapat ikuti kuliah ustaz.

Apa yang rugi?

Dalam menuntut Ilmu, antara adab² menuntut ilmu malah sunat dilakukan adalah murid² duduk hampir dengan guru atau ustaz. Bila pembesar suara digunakan, adab² tersebut tidak lagi dipraktikkan, maka tiadalah pahala sunat yang diperoleh kerana meninggalkan sunat² ketika menuntut ilmu.
Kemudian, jika ketika kuliah sedang berlangsung, datang para² musafir singgah untuk menunaikan solat, maka akan terganggulah solat si musafir dengan suara kuat dari kuliah ustaz tersebut.
Seandainya pembesar suara tidak digunakan, ahli jemaah akan mendekati ustaz untuk mendengar kuliah dan terjagalah adab² menuntut ilmu dengan sendirinya serta berkatlah majlis ilmu tersebut bila adab² menuntut ilmu dipatuhi. Manakala si musafir pula dapat solat di sudut belakang masjid dengan aman tanpa gangguan kuliah ustaz.

Wallahua'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan