Khamis, 12 Disember 2013

DEMOKRASI BARAT

UMAT ISLAM MENOLAK DEMOKRASI,  MENGAPA ?

Demokrasi di ambil dari gabungan dua perkataan bahasa Latin iaitu DEMOS dan KRATOS. Demos bermaksud Rakyat manakala KRATOS bermaksud HUKUM. Jelas nya disini ia adalah sebuah hukum rakyat yakni hukum dan undang-undang manusia.

Dalam demokrasi terdapat beberapa rukun dan undang-undang yang jauh dari ajaran agama islam dan juga memberi impak buruk kepada umat islam sendiri seperti :KEBEBASAN BERAGAMA DAN BERAKIDAH ,KEBEBASAN BERSUARA DAN BERTINGKAH LAKU.Sedangkan Islam ada hukumnya tersendiri,ada panduan nya sendiri, tatatertib nya sendiri dalam bersuara ,bertingkah ,apatah lagi dalam berakidah.

Umat islam kini yang menolak sistem demokrasi ini secara mutlak. MENGAPA ?Mereka tidak menerima demokrasi kerana ia jelas bertentangan dengan syariat Islam. Bahkan sistem demokrasi ini sebegini tidak pernah dilakukan di zaman Nabi SAW.

Terdapat beberapa alasan demokrasi di tolak :

1- Sistem demokrasi adalah dari pihak Barat bukan asal usul dari Islam.

2- Demokrasi memberikan kuasa penuh kepada rakyat dalam membuat sebarang undang-undang bahkan dalam konteks yang melibatkan syara. Sedangkan Islam menetapkan bahawa hukum adalah milik Allah.

3:Demokrasi meletakkan asas bahawa suara majoriti sebagai penentu sedangkan suara majoriti tidak menjamin akan keputusan yang pasti betul.Lagi pula islam menganjurkan mesyuarat dan penghakiman yang menurut undang-undang islam dalam membuat sesuatu keputusan.

4- Demokrasi bertentangan dengan konsep syura yang dianjurkan dalam Islam apabila konsep pilihanraya memberikan hak dan peluang kepada rakyat untuk memilih walaupun mereka tidak memenuhi syarat layak sebagai ahlul halli wa aqdi (anggota penilai dan pemutus keputusan) sebagaimana yang ditetapkan oleh Islam.

Dalam Demokrasi juga terdapat undang-undang yang bercanggah seperti kebebasan beragama,bersuara,bertingkah laku,undang-undang ini bukan lah undang-undang yang di ajar oleh islam.malahan ia adalah kepunyaan barat.

Aisyah RA meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda :

مَنْ أَحْدَثَ في أَمْرِنا هذا ما لَيْسَ مِنْه فَهُوَ رَدٌّ

“Sesiapa yang melakukan sesuatu yang baharu dalam urusan kami (agama) ini maka perkara tersebut bukanlah daripada urusan agama, maka ia adalah tertolak”. – Bukhari dan Muslim


Dalam riwayat lain oleh Muslim :

مَنْ عَمِلَ عَمَلا لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنا فَهُوَ رَدّ

“Sesiapa yang melakukan sesuatu amalan dan ia bukan daripada urusan kami (dalam agama), maka ia tertolak.”

Daripada ‘Irbadh bin Sariyah, Nabi SAW bersabda :

فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وسُنَّةِ الخُلَفاء الراشِدِين المَهْدِيِّين عَضُّوا عَليها بالنَواجِذ وَإِيّاكُم وَمُمْحَدثات الأُمُور فَإِنَّ كُلَّ بِدْعَة ضَلالَة

“Maka hendaklah kamu mengikuti sunnahku, dan sunnah sahabat Khulafa’ Ar-Rasyidin yang mereka ini diberikan hidayah dan gigitlah ia dengan gigi geraham (berpgang teguh dengan sunnah tersebut), maka jauhilah kami daripada pembaharuan yang yang direka-reka (dalam agama), maka sesungguhnya setiap bid’ah tersebut adalah sesat.” - Abu Daud dan At-Tirmizi.


Justeru, sistem demokrasi adalah tertolak kerana ia merupakan rekaan di dalam Islam dan dicetuskan oleh pihak Barat.Berikut adalah ayat-ayat dari Al Quran di mana perintah Allah agar kita umat islam hanya mengikut perintahNya semata-mata dan kuasa menetapkan hukum hanya Allah sahaja yang layak bukan nya manusia.

Ayat Al-Quran pada Surah Al-A’raf pada ayat yang ke-3, bermaksud :

“Ikutlah apa yang telah diturunkan oleh tuhan kamu (Allah) kepada kamu.”

Maksud daripada firman Allah dalam surah Yusuf pada ayat ke-67 :

“Kuasa menetapkan sesuatu (hukum) itu hanya tertentu bagi Allah''

Jadi mengapa menerima sesuatu hukum (undang-undang) selain dari hukum Allah? walhal Allah SWT berfirman:

“…menetapkan hukum itu hanyalah hak Allah…” (QS. Al An’am [6]: 57)

Dan sebagai umat islam kita wajib menerima hukum yang ditetapkan oleh Allah,tidak ada alasan mengapa seorang islam menolak hukum-hukum Allah.dan Allah telah berfirman bagi mereka menolak hukum Allah dalam ayat :


إ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ

“…barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir”. (QS. Al Maidah [5]: 44)

وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ

“Dan hendaklah kamu memutuskan perkara di antara mereka menurut apa yang diturunkan Allah, dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka. dan berhati-hatilah kamu terhadap mereka, supaya mereka tidak memalingkan kamu dari sebahagian apa yang telah diturunkan Allah kepadamu…” (QS. Al Maidah [5]: 49

Sumber: Tranungkite.net

Tiada ulasan:

Catat Ulasan